Lejer har ikke betalt husleje. Hvad gør jeg?

Har du flere spørgsmål? Indsend en anmodning

Hvis en lejer ikke har betalt huslejen som aftalt, er der en række skridt, du kan tage for at håndtere situationen, afhængigt af hvordan du har valgt at opkræve husleje. 

OBS: I denne guide fremgår det, at du kan opkræve husleje automatisk via MobilePay. Bemærk, at det pr. 12. marts 2024 ikke længere er muligt at oprette nye betalingsaftaler med MobilePay grundet en ændring i MobilePays betingelser. 
Derfor er al information om automatisk huslejeopkrævning med MobilePay kun relevant for udlejere, der har opsat en betalingsaftale før 12. marts 2024. 


Hvis du opkræver husleje automatisk via MobilePay eller Betalingsservice 

Lejer eller lejers bank har afvist betalingen:

Selvom lejer har accepteret og aktiveret den automatiske betalingsaftale i MobilePay eller i sin netbank, har både lejer og lejers bank altid mulighed for at afvise en enkelt måneds betaling – fx ved manglende dækning på betalingskontoen. 

Vi anbefaler altid, at du aktiverer påmindelse om manglende betalinger på din BoligPortal-bruger. Så får du automatisk besked via e-mail eller SMS, hvis lejer ikke betaler husleje rettidigt. 

Det vil ligeledes fremgå  af din oversigt over lejeforholdets husleje, om betalingen er afvist af lejer:

Bemærk: Dette betyder blot, at lejer har afvist denne ene måneds betaling, og at denne betaling ikke vil blive opkrævet. Betalingsaftalen vil derfor stadig være aktivt, og MobilePay eller Betalingsservice vil fortsat trække fremtidige huslejebetalinger. 


Løsning
: Hvis lejer eller lejers bank afviser betalingen, skal du kontakte din lejer for at aftale en alternativ betalingsform for denne ene betaling – fx at lejer overfører beløbet manuelt via en bankoverførsel. 

Når lejer har overført huslejen til dig, skal du selv markere huslejen som 'Betalt' i ovenstående oversigt. 

Herefter vil det fremgå af betalingsoversigten, at betalingen er manuelt betalt. 

Alle fremtidige betalinger vil fortsat blive opkrævet automatisk via MobilePay eller Betalingsservice. 

 

Hvis du opkræver husleje manuelt via bankoverførsel

Lejer har glemt eller undladt at udføre bankoverførslen:

Når din lejer betaler sin husleje hver måned via en bankoverførsel, kræver det, at du manuelt går ind på din konto og tjekker, at lejer har betalt sin fulde husleje rettidigt. 

Har lejer ikke betalt – hvad end det er en forglemmelse eller overlagt – skal du tage kontakt til vedkommende og lave en plan for, hvordan eller hvornår huslejen betales.

 

BoligPortal er et annonceringsmedie, hvorfor vi ikke vejleder eller tilbyder juridisk bistand i forbindelse med konflikter eller problemer mellem lejer og udlejer. Har du brug for juridisk hjælp eller vejledning, anbefaler vi dig at opsøge en boligadvokat eller anden part, der varetager udlejeres interesser. 

 

 

 

Læs også ...

 
Se mere