Hvis din automatiske huslejeopkrævning ikke fungerer som forventet, kan der være flere årsager til dette.
I denne guide finder du tre typiske årsager og løsningsforslag, hvis du oplever problemer med din automatiske huslejeopkrævning:
OBS: I denne guide fremgår det, at du kan opkræve husleje automatisk via MobilePay. Bemærk, at det pr. 12. marts 2024 ikke længere er muligt at oprette nye betalingsaftaler med MobilePay grundet en ændring i MobilePays betingelser.
Derfor er al information om automatisk huslejeopkrævning med MobilePay kun relevant for udlejere, der har opsat en betalingsaftale før 12. marts 2024. Efter d. 1. december 2024 udgår muligheden for huslejeopkrævning med MobilePay helt.
Årsag 1: Lejer har ikke tilmeldt sig til din automatiske huslejeopkrævning
For at opkræve husleje automatisk via Betalingsservice eller MobilePay, skal din lejer aktivt tilmelde sig denne betalingsløsning. Gør lejer ikke det, vil opkrævningen ikke gå igennem.
Grundet interne behandlingstider hos hhv. MobilePay og Betalingsservice skal lejer have tilmeldt sig huslejebetalingen i rimelig tid inden første trækning. Sker tilmeldingen for sent, vil den automatiske trækning ikke gå igennem, og lejer skal i stedet betale beløbet manuelt, indtil betalingsaftalen er gået igennem.
Du får automatisk besked på e-mail eller SMS, når din lejer har tilmeldt sig huslejeopkrævningen. Ligeledes vil det fremgå i oversigten over huslejeopkrævninger:
Du kan altid sende et nyt tilmeldingslink til lejer inde på lejeforholdet.
Årsag 2: Lejer har ikke modtaget tilmeldingsanmodningen til automatisk huslejebetaling
Hvis lejer ikke har modtaget et link til at tilmelde sig din automatiske betalingsaftale med MobilePay eller Betalingsservice, kan det skyldes, at du mangler at angive lejers telefonnummer og/eller e-mailadresse, eller at der er fejl i disse oplysninger.
Du kan tjekke, tilføje og redigere din lejers oplysninger under 'Lejeforhold', hvor du vælger den pågældende lejer på listen. Gå herefter til fanen 'Oversigt' og boksen 'Lejere', hvor din lejers navn, telefonnummer og e-mailadresse fremgår, hvis disse er angivet. Klik på 'Rediger' for at ændre eller tilføje oplysninger til din lejer.
Årsag 3: Lejer har ikke dækning på eller oplever problemer med sin konto
Hvis du oplever, at din automatiske huslejeopkrævning ikke går igennem, kan det skyldes, at lejer ikke har betalt sin husleje. Afhængig af lejers aftale med sin bank, kan faste betalinger, herunder med MobilePay og Betalingsservice, blive afvist, hvis lejer ikke har dækning på sin konto, eller hvis lejers bank oplever tekniske problemer.
Er du i tvivl, om problemerne med din automatiske opkrævning skyldes manglende betaling fra lejer, skal du kontakte lejer direkte.
Kontakt kundeservice – vi er her for at hjælpe
Oplever du stadig problemer med din automatiske huslejeopkrævning, er du meget velkommen til at kontakte BoligPortals kundeservice for hjælp.