Oplever du, at din lejer ikke kan eller ikke har modtaget et link til at kunne indberette fejl og mangler til dit flyttesyn, kan det skyldes flere ting.
Denne artikel tager udgangspunkt i BoligPortals flyttesynsværktøj og tilhørende app. Benytter I ikke denne funktion, skal du selv aftale med lejer, hvordan indrapporteringen skal foregå.
Tjek, at funktionen er aktiveret i flyttesynet
Først og fremmest skal du tjekke, at du har aktiveret indhentning af fejl og mangler, da du oprettede flyttesynet på BoligPortal.
Hvis funktionen ikke er aktiveret, vil lejer ikke få et indkaldelseslink til flytterapportens indberetningstilstand, når indflytningssynet er gennemført.
Du aktiverer funktionen på din profil under 'Flyttesyn', hvorefter du vælger det pågældende syn på listen. Herefter skal du markere feltet 'Indhent fejl og mangler fra lejer' under 'Detaljer om synet'.
For yderligere guide til dette, kan du følge denne guide.
Tjek, at indberetningsperioden er aktiv
Når du opretter et flyttesyn gennem BoligPortal, skal du – i forbindelse med aktivering af feltet 'Indhent fejl og mangler' som nævnt ovenfor – angive dato og tid for, hvornår de 14 dages indberetningsperiode skal begynde. Dette vil typisk være den dato, hvor lejer overtager lejemålet.
Lejers 14 dages indberetningsperiode starter herefter præcist på dette tidspunkt.
Bemærk: Starter 14 dages fejl- og mangelperiode inden flyttesynet – fx hvis flyttesynet afholdes nogle dage efter indflytning – vil lejer først modtage en e-mail med et link til den lejerportal, hvor de 14 dages fejl og mangler kan indberettes, efter flyttesynet, når alle har underskrevet. Det betyder dog, at perioden allerede er gået i gang.
Lejer kan indberette fejl og mangler i præcis 14 dage, startende fra det klokkeslet, der er angivet i flyttesynet.
Sådan tjekker du, om indberetningsperioden er aktiv
Som udlejer kan du altid tjekke, om de 14 dage er påbegyndt under 'Flyttesyn'. Her vil det pågældende syn fremgå under fanen '14 dages fejl og mangler' sammen med alle andre aktive flyttesyn, du måtte have.
Som lejer kan status for indberetningsperioden tjekkes i lejerportalen, som lejer får tilsendt et link til efter underskrevet flyttesyn.
Oplever du stadig problemer?
Hvis din lejer stadig har problemer med at indrapportere fejl og mangler, bedes I kontakte BoligPortals kundeservice, så vi kan undersøge problemet nærmere.