Som udlejer på BoligPortal kan du oprette og administrere alle de digitale lejekontrakter, du vil – helt gratis. Vi benytter Typeformular A10, som er den juridisk gældende jf. lejeloven.
Lejekontrakten er 100 % digital og udfyldes direkte fra din profil, hvorefter den automatisk sendes til digital underskrift – enten via MitID eller direkte på skærmen.
Kom i gang med digitale lejekontrakter under sektionen 'Lejekontrakter' – eller direkte under 'Alle lejemål', hvor du kan oprette en lejekontrakt til hver af dine lejemål på BoligPortal.
I denne guide
- Sådan opretter du en digital lejekontrakt
- Sådan udfylder du alle trin (§) i lejekontrakten
- Sådan sender du lejekontrakten til digital underskrift
Sådan opretter du en digital lejekontrakt på BoligPortal
Bemærk: Det er ikke muligt at oprette og udfylde lejekontrakter i BoligPortals app. Du skal derfor logge ind på din profil i en browser for at følge denne guide.
- Gå til sektionen 'Lejekontrakter' i menuen på din BoligPortal-profil
- Klik på den blå knap med teksten '+ Opret lejekontrakt - gratis' i øverste højre hjørne
- Klik på det lejemål, du ønsker at tilknytte en lejekontrakt, under 'Alle lejemål' – eller opret et nyt lejemål ved at klikke på '+ Opret lejemål', hvis du endnu ikke har oprettet adressen i systemet
Opretter du et nyt lejemål via '+ Opret lejemål' skal du blot følge anvisningerne på skærmen – herunder at indtaste den fulde adresse på lejemålet, samt boligtype, areal og antal værelser.
Så snart du har klikket dig ind (eller oprettet) på det lejemål, du ønsker at oprette en lejekontrakt for, kommer du direkte ind i lejekontraktsbyggeren.
I lejekontraktsbyggeren skal du blot udfylde alle dele af lejekontrakten og sende den færdige kontrakt til digital underskrift.
I det nedenstående afsnit finder du en trin for trin-vejledning i, hvordan du udfylder kontrakten.
Sådan udfylder du lejekontrakten
For at oprette lejekontrakten, skal du blot følge og udfylde de 10 punkter, som du præsenteres for i lejekontraktsbyggeren. Systemet indsætter automatisk de angivne oplysninger i den korrekte paragraf (§) i den endelige lejekontrakt.
I denne guide vil du derfor også opleve, at der er angivet en § i parentes efter de forskellige overskrifter – fx "Indflytningsdato (§ 2)". Det betyder blot, at den givne information indsættes i lejekontraktens paragraf 2 i den færdige lejekontrakt.
Dine ændringer gemmes automatisk undervejs. Du kan ligeledes altid gemme lejekontrakten som kladde og vende tilbage til den senere ved at klikke på '← Tilbage og gem som kladde' i toppen af siden.
Sådan udfylder du hvert enkelt trin af lejekontrakten
I dette afsnit får du en komplet gennemgang af hvert enkelt trin af lejekontraktsbyggeren, og hvordan du udfylder det korrekt.
Klik blot på hvert trin for at åbne feltet.
I første trin af lejekontraktsbyggeren skal du oplyse de grundlæggende informationer om lejemålet.
– Indflytningsdato (§ 2)
Her skal du oplyse den dato, hvor lejer får overdraget nøglerne og kan flytte ind i lejemålet. Det er typisk d. 1. eller 15. i måneden.
Vælger du en anden indflytningsdato end d. 1. i måneden, vil lejekontraktsbyggeren automatisk udregne, hvor meget lejer skal betale i første måneds husleje.
– Fremleje (§ 1)
Du markerer feltet 'Fremleje', hvis der er tale om en fremelejekontrakt. Du kan fremleje, hvis du selv er lejer af boligen og ønsker at videreleje hele eller dele af boligen.
Det kan eksempelvis være, hvis du udlejer et værelse i din lejelejlighed eller fx hvis du rejser væk i en periode, men ønsker at vende tilbage til dig lejebolig, når du kommer tilbage.
Læs mere om fremlejereglerne i lejeloven her.
– Tidsbegrænset periode (§ 11)
Du markerer feltet 'Tidsbegrænset lejeperiode', hvis der er tale om en tidsbestemt lejeperiode med en konkret udløbsdato. Du kan tidsbegrænse din udlejningsperiode, hvis du selv ejer boligen og samtidig har en gyldig og reel årsag til at gøre lejekontrakten tidsbegrænset.
Det kan eksempelvis være, hvis du flytter ud af landet i nogle år, men ønsker at vende tilbage til din bolig, når du kommer tilbage.
Når du tidsbegrænser lejekontrakten, skal du dertil udfylde, hvornår lejeaftalen ophører.
Når du tidsbegrænser lejeaftalen, vil der automatisk blive indsat en standardformulering under lejekontraktens 'Særlige vilkår (§ 11)', som du selv skal færdiggøre senere i kontraktsbyggeren.
– Boligtype (§ 1)
Her skal du angive, hvilken type bolig du udlejer.
Er du i tvivl om, hvilken boligtype du har, kan du tage udgangspunkt i boligens BBR-oplysninger.
Du slår dit lejebolig op i BBR-registeret her.
Udlejer du et værelse?
Læs mere om, hvad du skal forholde dig til i kontrakten her.
– Antal værelser (§ 1)
Her skal du angive, hvor mange værelser dit lejemål består af. Du må kun medregne beboelsesrum, som er godkendt til beboelse.
Udlejer du et værelse, må du kun medregne det eller de værelser, som lejeren har personlig råderet over – ikke eventuelle fællesarealer eller lignende.
– Areal til erhverv (§ 1)
Her kan du angive, hvis der er tilhørende erhvervslokaler med i lejeaftalen – såkaldte blandede lejemål, hvor der både er privat beboelse og lokaler til erhverv.
– Månedlig husleje (§ 3)
Her skal du indtaste huslejebeløbet. Beløbet skal være den rene husleje eksklusive forbrug eller andre tillægsbetalinger.
Er du i tvivl om, hvad du skal tage i husleje, kan du læse mere her.
– Husleje betales (§ 3)
Her skal du angive, om huslejen skal betales månedligt eller kvartalvist.
– Hvordan skal lejer betale? (§ 3)
Her skal du angive, om lejer skal betale husleje via bankoverførsel til din bankkonto, eller om huslejen opkræves automatisk via Betalingsservice.
Læs mere om, hvordan du automatisk opkræver husleje via Betalingsservice her.
– Lejefastsættelse (§ 11)
Her skal du angive, hvis lejemålet er omfattet af reglerne for fri leje.
Er du i tvivl, om din bolig er omfattet af reglerne for fri leje, kan du læse mere her.
– Lejeregulering (§ 11)
Her skal du angive, hvis huslejen for lejemålet reguleres årligt efter Danmarks Statistisk nettoprisindeks.
Nettoprisindekset viser udviklingen i forbrugerpriser i Danmark. En årlig regulering af huslejen efter nettoprisindekset vil sige, at huslejen følger samfundets generelle prisudvikling.
Hvis nettoprisindekset fx er steget med 0,5 %, så kan du ligeledes lade huslejen stige med denne procentsats.
Vælger du lejeregulering efter nettoprisindekset, vil der automatisk tilføjes en standardformulering under 'Særlige vilkår (§ 11)'.
– Varme og varmt vand (§ 5)
Her skal du angive, hvordan forbruget af varme og varmt vand afregnes under lejeperioden. Den mest gængse afregningsmetode er, at lejer betaler et fast acontobeløb sammen med sin husleje.
Du kan vælge mellem følgende tre afregningsmetoder:
– 'Aconto til udlejer'
Vælger du denne metode, skal du angive acontobeløbet i boksen. Beløbet skal være et estimat af det faktiske forbrug, og du er som udlejer forpligtet til at opgøre regnskabet én gang årligt, hvor eventuel under- eller overskydende betaling afregnes med lejer.
– 'Mellem lejer og forsyningsselskab'
Vælger du denne metode, skal lejer selv stå for forbrugsafregning med forsyningsselskaber, inklusive at modtage og betale regninger.
– 'Inkluderet i huslejen'
Vælger du denne metode, inkluderes forbrugsafregningen i huslejen. Ifølge lejeloven skal forbrugsudgifter dog som udgangspunkt adskilles fra huslejen, medmindre der er tale om et lejemål uden egen måler – fx ved værelsesudlejning.
– Vand (§ 5)
Her skal du angive, hvordan forbruget af vand afregnes under lejeperioden. Den mest gængse afregningsmetode er, at lejer betaler et fast acontobeløb sammen med sin husleje.
Her kan du vælge de samme afregningsmetoder som i ovenstående gennemgang:
– 'Aconto til udlejer'
– 'Mellem lejer og forsyningsselskab'
– 'Inkluderet i huslejen'
– Tilmeld lejer til el (§ 5)
Her skal du angive, hvordan forbruget af elektricitet afregnes under lejeperioden. Den mest gængse afregningsmetode er, at lejer selv står for afregning af el direkte til forsyningsselskabet.
Du kan vælge mellem tre afregningsmetoder:
– 'Aconto til udlejer'
– 'Inkluderet i huslejen'
Vælger du metoden 'Mellem lejer og forsyningsselskab', får du også muligheden for at tilmelde din lejer til en el-aftale direkte i lejekontraktsbyggeren. Vælger du dette, sikrer du dig som udlejer, at din lejer bliver korrekt tilmeldt til en el-aftale, så der er elektricitet i lejemålet ved indflytning.
Ligeledes undgår du at hæfte for regningen, hvis din lejer glemmer eller ikke får sig tilmeldt korrekt – i dette tilfælde er det nemlig lejemålets ejer, der er ansvarlig for at betale regningen.
Du kan læse mere om tilmeldning til el via lejekontrakten her.
Ønsker du ikke at tilmelde lejer til el, skal du blot klikke på 'Vis andre muligheder' under listen med forsyningsselskaber og vælge 'Lejer er selv ansvarlig for at tilmelde sig el'.
– Andre faste månedlige bidrag (§ 6)
Her skal du angive, hvis der er andre faste månedlige betalinger under lejeperioden – fx hvis lejer betaler for TV, internet eller beboerrepræsentation.
Du må kun opkræve bidrag til allerede etablerede beboerrepræsentationer.
Vælger du forskellige indbetalingsdatoer for depositum og forudbetalt leje, vil beløbene fremgå forskellige steder i betalingsoversigten i den færdige lejekontrakt.
Læs mere om betalingsoversigten her.
– Depositum (§ 4)
Her skal du angive det beløb, du ønsker at opkræve i depositum for lejemålet, samt den dato som lejer senest skal have indbetalt beløbet til dig.
Du må maksimalt opkræve depositum svarende til 3 måneders husleje eksklusive forbrug. Du kan derfor nemt blot vælge depositumbeløb svarende til én, to eller tre måneders husleje i drop-down menuen.
Det er dog helt op til dig som udlejer, om eller i så fald hvor stort et depositum du ønsker at opkræve, så længe det blot ikke overstiger tre måneders ren leje.
– Forudbetalt husleje (§ 4)
Her skal du angive det beløb, du eventuelt ønsker at opkræve i forudbetalt for lejemålet, samt den dato som lejer senest skal have indbetalt beløbet til dig. Det er helt valgfrit, om du ønsker at opkræve forudbetalt husleje.
Forudbetalt husleje dækker de sidste måneders husleje i lejeperioden. Det er altså ikke første måneds husleje, der skal indregnes i dette felt.
Forudbetalt husleje er din sikkerhed for, at lejer betaler husleje i sidste del af lejeforholdet. Du må dertil maksimalt opkræve forudbetalt husleje svarende til 3 måneders husleje eksklusive forbrug.
– Engangsudgifter (§ 4)
Her kan du angive, hvis lejer skal indbetale engangsbeløb for poster i forbindelse med indflytningen. Det kan fx være, hvis lejer afholder udgifterne for opsættelse af navn på dør og postkasse.
– Første måneds husleje (§ 4)
Her skal du angive huslejen for den første måned, som lejer bor i lejemålet. Det er almen praksis, at første måneds husleje opkræves sammen med indbetaling af depositum og forudbetalt husleje, inden lejer flytter ind.
Feltet 'Første måneds husleje' vil automatisk være udfyldt med den husleje, du har angivet for lejemålet, sammenholdt men indflytningsdatoen.
Hvis lejer flytter ind d. 1. i måneden, vil den fulde husleje automatisk fremgå i feltet.
Hvis lejer flytter ind senere i en måned, vil den regulerede husleje automatisk fremgå i feltet, baseret på en udregning af den faktiske lejeperiode.
Ønsker du ikke at bruge det automatisk udfyldte beløb, klikker du blot på 'Brug eget beløb'.
Læs mere om justering af husleje og andre beløb, når indflytning ikke sker d. 1. i måneden her.
Det er særligt vigtigt, at du udfylder punkterne om flyttesyn og om vedligehold korrekt, da der gælder særlig lovgivning på disse områder.
– Angiv lejemålets inventar, og hvad der er adgang til (§ 1 og § 9)
Her skal du angive de ting, som lejer har adgang til, der ikke nødvendigvis er en del af det særskilte lejemål – fx vaskekælder, samt al inventar i lejemålet, som lejer har brugsret over.
Du kan altid tilføje dine egne dele eller inventar ved at klikke på 'Andet'. Herefter skal du blot udfylde felterne med dine egne tilføjelser.
Detaljer om syn og vedligeholdelse
I dette afsnit skal du forholde dig til, om du er lovmæssigt forpligtet til at afholde flyttesyn. Har du spørgsmål af juridisk karakter til dette, henviser vi til Boligministeriets vejledning til ind- og fraflytningssyn jf. Lejeloven.
– Udlejer udlejeren mere end ét beboelseslejemål? (§ 7)
Her skal du angive, om du udlejer mere end ét lejemål.
Dette felt skal udfyldes, da du jf. Lejeloven er at betragte som værende en professionel udlejer, hvis du udlejere mere end ét lejemål til beboelse – og er du professionel udlejer, er du ligeledes forpligtet pr. lov at afholde ind- og fraflytningssyn.
– Afholdes der indflytningssyn for lejemålet? (§ 7)
Her skal du angive, om der bliver afholdt flyttesyn ved indflytning.
Vælger du 'Ja', kan du ligeledes indtaste synsdato og klokkeslet for indflytningssynet, hvilket vil gøre, at der sendes en SMS-påmindelse til lejer om at møde op til synet. Derudover tilføjes der automatisk et punkt under 'Særlige vilkår (§ 11)' med tidspunktet for flyttesynet.
Som udlejer på BoligPortal kan du helt gratis gøre brug af vores digitale værktøj til flyttesyn og flytterapporter.
Er du professionel udlejer?
Udlejer du mere end ét lejemål er du forpligtet jf. Lejeloven at sige 'Ja' til dette felt og at afholde indflytningssyn, når din lejer overtager lejemålet.
Er du privat udlejer?
Udlejer du udelukkende ét lejemål er du ikke lovmæssigt forpligtet til at afholde indflytningssyn. Det er dog en meget god idé alligevel at afholde flyttesyn, hvor lejemålets stand beskrives og dokumenteres, da dette er din sikkerhed for, at du lovmæssigt kan kræve, at eventuelle skader under lejeperioden bliver udbedret på lejers regning.
Bemærk, at det er dig som udlejer, der afholder ansvaret for at indkalde lejer til flyttesynet. Lejer har ligeledes ikke pligt til at være tilstede ved flyttesynet, men vi anbefaler, at alle parter møder op til synes, så der kommer en gensidig opfattelse af standen og forventinger til slid på lejemålet.
Du kan læse mere om fordelene ved at afholde flyttesyn her.
– Afholdes der fraflytningssyn for lejemålet? (§ 7)
Her skal du angive, om der bliver afholdt flyttesyn ved udflytning.
Her gælder de samme regler for henholdvist private og professionelle udlejere, som beskrevet i ovenstående punkt.
Bemærk, at det er dig som udlejer, der afholder ansvaret for at indkalde lejer til flyttesynet, som skal ske inden for 14 dage, efter at lejer er fraflyttet boligen. Herefter mister du som udlejer retten til at opkræve betaling for istandsættelse af lejeboligen.
– Ansvar for indvendig vedligeholdelse (§ 8)
Her skal du angive, om det er lejer eller udlejer, der er ansvarlig for den indvendige vedligeholdelse af lejemålet.
Benyttelse
– Rygning tilladt? (§ 11)
Her skal du angive, om det er tilladt for lejer at ryge indendørs i lejemålet. Du skal aktivt sætte et X i boksen for at tillade rygning i lejemålet – ellers vil der, såfremt du bruger BoligPortals § 11, automatisk tilføjes en standardformulering i 'Særlige vilkår (§ 11)' om, at beboelsen er røgfri.
– Husdyr (§ 10 og § 11)
Her skal du angive, hvorvidt det er tilladt at holde husdyr i lejemålet.
'Ja, husdyr tilladt' giver fuld tilladelse til husdyr, hvor 'Nej, ingen husdyr tilladt' giver totalt forbud mod alle former for husdyr. Ved totalforbud tilføjes der automatisk en standardformulering til 'Særlige vilkår (§ 11)', som du kan tilrette efter ønske.
Ønsker du at give tilladelse til bestemte typer husdyr (fx krybdyr eller hunde under 4 kg), kan du vælge muligheden 'Dispensation til bestemte husdyr'. Herefter tilføjes der automatisk en standardformulering til 'Særlige vilkår (§ 11)', hvor du kan uddybe dine særlige regler vedrørende husdyr i lejemålet.
– Energimærke
BoligPortal henter automatisk boligens energioplysninger fra Energistyrelsen, som vedlægges som bilag til den færdige lejekontrakt.
Der er krav om energimærkning af alle boliger over 60 kvadratmeter – herunder lejeboliger.
Læs mere om Energimærkning hos Energistyrelsen.
– Jordforureningsattest
BoligPortal henter automatisk boligens jordforureningsattest fra Geodatastyrelsen, som vedlægges som bilag til den færdige lejekontrakt, såfremt lejemålet ligger på forurenet grund.
Ligger lejemålet ikke på forurenet grund, vil teksten "Jordforureningsattest ikke fundet" vises.
– Husorden (§ 10)
Her skal du angive, om der foreligger en husorden for lejemålet. En husorden beskriver de fælles omgangsregler for alle lejere i ejendommen – fx i forhold til støj, fællesarealer og lignende.
Siger du 'Ja' til, at der forelægger en husorden for lejemålet, kan du enten vedhæfte din egen eller bruge BoligPortals standardhusorden.
Du kan læse BoligPortals standardhusorden under sektionen 'Bilagsoversigt'.
– Andre bilag
Her kan du vedhæfte eventuelle andre bilag, som du ønsker at tilknytte lejekontrakten. Alle bilag skal vedhæftes i PDF-format.
Andre bilag kunne fx være:
– indbetalingskort til Betalingsservice
– inventarliste med beskrivelse af lejemålets inventar
– beskrivelse af møbler og lignende, hvis lejemålet er møbleret
– Øvrige oplysninger om lejemålet (§ 10)
Her kan du kort notere eventuelle andre oplysninger om lejemålet. Bemærk, at du kun kan indtaste et begrænset antal tegn i tekstboksen. Har du brug for at skrive en længere tekst, kan du i stedet skrive det i et særskilt dokument, som du vedhæfter som PDF i ovenstående afsnit ('Andre bilag').
– Interne informationer
Her kan du indtaste et eventuelt lejemålsnummer. Det er typisk relevant for professionelle udlejere med et større antal lejemål, der identificeres ud fra unikke referencenumre.
Udfylder du feltet, vil lejemålsnummeret stå øverst på den forreste side i den færdige lejekontrakt.
I øverste fane af dette trin kan du vælge at gøre brug af dine egne § 11-tekster eller at bruge BoligPortals advokatgodkendte § 11-tekster.
– Hvis du benytter BoligPortals § 11
Her skal du gennemgå alle de forskellige § 11-vikår og eventuelt tilføje nye.
Afhængigt af hvordan du har udfyldt lejekontrakten i de tidligere trin, vil der muligvis allerede fremgå en række vilkår, der knytter sig til disse trin. Har du fx angivet, at lejer ikke må holde husdyr, er der automatisk indsat en advokatgodkendt tekst i listen.
Ved nogle vilkår vil du også kunne opleve, at der mangler information. Disse skal du selv gå ind og udfylde. Du klikker blot direkte på den gule markering i teksten, hvorefter du kan udfylde vilkåret.
Det er meget vigtigt, at du gennemgår dem alle nøje, så du er sikker på, at formuleringen passer til dit lejemål.
Sådan tilføjer du flere § 11-vilkår
Ønsker du at tilføje yderligere særlige vilkår, kan du enten tilføje flere af BoligPortals standardvilkår eller tilføje dine egne.
Her klikker du blot på knapperne '+ Tilføj standardvilkår' eller '+ Tilføj eget vilkår'.
Sådan justerer du dine standardvilkår
Du kan nemt slette eller redigere et § 11-vilkår ved at klikke på de tre prikker ud fra hvert vilkår.
Ønsker du at ændre rækkefølgen, trækker du blot i hvert vilkår og rykker det derhen, du ønsker. Vilkåret vil automatisk ændre titel, således at det afspejler den aktuelle placering (fx at tredje vilkår på listen hedder § 11, stk. 3).
– Hvis du benytter din egen § 11
Her kan du selv udfylde lejekontraktens § 11 med dine egne særlige vilkår, såfremt du ikke ønsker at bruge BoligPortals standardvilkår.
Du skal vedhæfte dine egne særlige vilkår som PDF, som herefter vil tilføjes som bilag i den færdige lejekontrakt.
Vælger du at benytte dine egne særlige vilkår, vil alle informationer, der knytter sig til § 11-afsnittet, som tidligere er udfyldt i lejekontraktsbyggeren, ikke blive taget i brug.
Du har mulighed for at angive op til to udlejere af boligen. Du klikker blot på '+ Tilføj udlejer', hvis du ønsker at tilføje en udlejere mere.
Disse oplysninger kommer til at stå på den forreste side i den færdige lejekontrakt under kontraktens § 1. Sørg for at udfylde disse informationer fyldestgørende og korrekt, så din lejer nemt kan kontakte sin udlejer under lejeperioden.
Vedrørende CVR-nummer:
Det er ikke et krav, at du som udlejer har et CVR-nummer. Er du ikke CVR-registreret, fortsætter du blot uden at indtaste dette.
Der er plads til oplysninger om to lejere i feltet om lejer i den færdige lejekontrakt. Alle lejere herudover vil blive vedhæftet i et dokument som bilag til den færdige kontrakt.
Vigtigt vedrørende lejers CPR-nummer
Du skal kun udfylde feltet 'CPR-nummer', hvis du under trinnet 'Forbrug' har tilmeldt din lejer til en el-aftale hos et forsyningsselskab.
Det er dog ikke et krav, at du udfylder lejers CPR-nummer, selvom du tilmelder lejer til el. Lader du feltet stå tomt, vil lejer blot blive bedt om selv at udfylde det ved modtagelse af lejekontrakten.
Det er nemlig et krav jf. dansk lovgivning, at du udelukkende indhenter lejers CPR-nummer, hvis du har en juridisk gyldig årsag til det. Ved tilmeldning til el gennem lejekontrakten bruges lejers CPR-nummer som fuldmagt til forsyningsselskabet.
Har din lejer ikke dansk adresse?
Hvis din lejers nuværende adresse ikke i Danmark, skal du blot klikke på 'Lejer har ikke dansk adresse' under postnummer-feltet.
Er din lejer en virksomhed?
Hvis du udlejer dit lejemål til en virksomhed, kan du klikke på 'Lejer er en virksomhed'. Herefter får du mulighed for at tilknytte lejers CVR-nummer til lejekontrakten.
Du skal ligeledes i dette trin angive, hvordan lejekontrakten skal underskrives af alle parter.
– Lejeforhold
Her kan du dobbelttjekke, at der er angivet den korrekte indflytningsdato samt korrekte informationer på lejer(e).
Det er ikke muligt at redigere i lejemålets adresse, når først den digitale lejekontrakt er oprettet. Opdager du en fejl i adressen, behøver du dog ikke oprette en ny og indtaste alle informationer påny. I stedet kan du blot denne lejekontrakt og indtaste adressen på ny.
Læs mere om, hvordan du duplikerer en lejekontrakt her.
– Betalingsoversigt
Her kan du dobbelttjekke, at der er angivet den korrekte betalinger i forbindelse med indflytningen. Vil du ændre beløbene, skal du gå tilbage til trinnet 'Betalinger før indflytning'.
– Bilag
Her kan du dobbelttjekke, at der er vedhæftet de korrekte bilag til din lejekontrakt. Du kan altid klikke på dem og gemme en kopi som PDF.
– Underskrift på lejekontrakt og bilag
Her skal du angive, hvordan lejekontrakten skal underskrives. Du kan vælge imellem underskrift via MitID eller via e-signatur direkte på skærmen. Lejekontrakten kan ikke underskrives fysisk.
Uanset underskriftsmetode, vil din lejer automatisk modtage et link til underskrift via SMS og e-mail.
Du vælger selv, om lejer skal underskrive lejekontrakten først, eller om alle parter kan underskrive, når de vil under feltet 'Underskriftsrækkefølge'.
Du kan ligeledes selv bestemme, hvor lang en tidsfrist, du ønsker at give lejer til at underskrive kontrakten under feltet 'Antal dage til at underskrive for lejer'. Du kan vælge mellem 1-20 dage.
Du har som udlejer altid 30 dage til at underskrive lejekontrakten.
Hvis lejer eller udlejer ikke underskriver lejekontrakten inden for den givne tidsfrist, vil alle parter få besked på e-mail om, at underskriftsanmodningen er annulleret.
Har du behov for at tilføje en kort besked til lejer i forbindelse med underskrift af lejekontrakten, kan du skrive den under 'Tilføj besked til lejer'. Beskeden tilføjes sidst i e-mailen til lejer, som vist på ovenstående billede.
– Efter underskrift
Her har du mulighed for at tilføje op til fem e-mailadresser, der automatisk vil få tilsendt en kopi af den færdige, underskrevne lejekontrakt.
Udlejer og lejer vil automatisk få tilsendt den underskrevne lejekontrakt pr. e-mail. Du skal derfor kun tilføje kopimodtagere, hvis der er personer udover lejer og udlejer, som skal have en kopi af lejekontrakten.
Sådan sender du lejekontrakten til underskrift
Når du har udfyldt alle trin i lejekontraktsbyggeren, skal du sende lejekontrakten til underskrift
Husk at tjekke, at alt er indtastet korrekt. Du kan med fordel se lejekontrakten i sin helhed ved at klikke på 'Se lejekontrakt (PDF)'. Herefter åbner lejekontrakten i kladdeformat. Vandmærket vil automatisk blive fjernet, når den sendes til underskrift.
For at sende lejekontrakten til underskrift, skal du blot klikke på 'Send til underskrift'. Herefter modtager lejer automatisk en e-mail og SMS med et link til underskrift.
Når alle parter har underskrevet lejekontrakten, kan den ikke længere redigeres. Mangler lejekontrakten en eller flere underskrifter, har du som udlejer stadig mulighed for at tilbagekalde lejekontrakten og lave rettelser.
Læs mere om, hvordan du redigerer en afsendt lejekontrakt her.
Hos BoligPortal tilbyder vi digitale lejekontrakter til fri afbenyttelse for vores udlejere. At de er digitale betyder, at de både skal udfyldes og underskrives digitalt via en computer, tablet eller telefon.
Det er derfor ikke muligt at udskrive eller underskrive lejekontrakten fysisk.
Ønsker du at bruge fysiske lejekontrakter, er det derfor desværre ikke muligt at benytte BoligPortals værktøj til lejekontrakter.
Hvorfor skal jeg bruge digitale lejekontrakter?
Fordelen ved at benytte digitale lejekontrakter via BoligPortal er, at de bliver udarbejdet, administreret og opbevaret sikkert og korrekt i henhold til persondataloven.
Ved at udfylde lejekontrakten gennem din BoligPortal-profil, sikrer du, at lejekontrakten udfyldes korrekt og at du ikke kommer til at handle i strid med GDPR-lovgivningen, når du behandler din lejers informationer.
BoligPortals lejekontrakter er legalt gyldige af typen Typeformular A10, som er den juridiske gyldige i Danmark. Du kan derfor trygt og sikkert anvende dem til din udlejning.
Når lejekontrakten er underskrevet af både udlejer og lejer, vil alle parter få tilsendt den færdige, underskrevne lejekontrakt på e-mail, hvor vandmærket er fjernet.