Hvordan tilføjer eller modregner jeg et engangsbeløb til min huslejeopkrævning?

Har du flere spørgsmål? Indsend en anmodning

Når du bruger BoligPortal til huslejeopkrævning, kan du altid tilføje eller modregne et engangsbeløb til din husleje.

Det kan eksempelvis være brugbart ved restanceopkrævninger, ved den årlige forbrugsopgørelse, hvor lejer skal efteropkræves eller tilbagebetales for acontoforbrug, eller hvis din lejer ønsker at leje et selskabslokale hos dig. 

Du tilføjer en engangsbetaling eller -opkrævning til din huslejeopkrævning under fanen 'Husleje' under de enkelte lejeforhold på din profil. Herefter kan du klikke 'Tilføj/modregn engangsbeløb til denne betaling' ud fra hver enkelt betalingsmåned i oversigten.



Bemærk: Det er kun muligt at tilføje eller modregne engangsbeløb til fremtidige opkrævninger. 



Sådan tilføjer eller modregner du et engangsbeløb til din huslejeopkrævning

  1. Gå til sektionen 'Lejeforhold' på din profil, og klik på den lejer, som skal tilføjes et engangsbeløb
    Find den lejer du ønsker at regulere huslejen for.png


  2. Klik på 'Se betalinger og oversigt →' under huslejeoversigten 
    Klik på betalinger og oversigt.png
    Dette leder dig ind på huslejeoversigten for det pågældende lejeforhold – altså den pågældende lejer. Du kan også komme herind ved at klikke på fanen 'Husleje' under lejerens navn. 


  3. Find den betalingsmåned, du ønsker at tilføje eller modregne et engangsbeløb til, og klik på de tre vertikale prikker efterfulgt af 'Tilføj/modregn engangsbeløb til denne betaling'
    Klik på de tre prikker for at tilføje eller modregne et engangsbeløb.png


  4. Udfyld de engangsbeløb, du ønsker at tilføje eller modregne til den pågældende huslejeopkrævning
    Oversigt over engangsbetalinger.png

    → Vigtig ved modregning: Hvis du skal modregne et beløb, skal du angive beløbet med et minus (-) foran beløbet. Så fratrækkes beløbet automatisk den valgte huslejeopkrævning.

    Eksempel: I ovenstående tilfælde vil den pågældende lejer få fratrukket 200 kroner (angivet med et minus) fra sin husleje for maj måned, da vedkommende har betalt for meget i aconto for varme i sidste regnskabsår. 

    Lejeren skal dog også leje bygningens fælleslokale til en privat fest i maj. Derfor er der tillagt 300 kroner oveni den månedlige leje for denne måned.   


  5. Tjek, at dine indtastninger er korrekte under feltet 'Opsummering'


  6. Afslut ved at klikke på 'Tilføj beløb til betaling'

Når du har tilføjet eller modregnet et engangsbeløb, vil du altid kunne se det i en grøn bjælke ud fra den pågældende måned i betalingsoversigten for det enkelte lejeforhold. 

Grøn bjælke med advisering om tilføjet engangsbeløb.png

Tip! Holder du musen over den grønne bjælke kan du hurtigt få overblik over, hvad engangsbeløbet dækker over. 

Hold musen over for at se detaljer.png

 

 

 

Har du lavet en fejl og ønsker at fortryde?

Har du lavet fejl i beløbene, eller er du ved en fejl kommet til at tilføje eller modregne beløbet på den forkerte faktureringsmåned, kan du sagtens ændre betalingen igen, så længe huslejen ikke er gået igennem fra lejer.

Her skal du blot gå ind på den huslejeopkrævning, du vil ændre eller slette, og følge ovenstående guide fra punkt 3.

Vil du slette engangsbetalingen, skal du klikke på skraldespandsikonet ud fra de eller de beløb, du ønsker at slette.

Vil du ændre engangsbetalingen, skal du blot foretage de ændringer, du ønsker, i henholdsvis betalingstype, navn eller beløb. 

 

 

 


 

 

Læs også ...

 
Se mere