Hvordan opkræver jeg husleje via BoligPortal?

Har du flere spørgsmål? Indsend en anmodning

Som udlejer på BoligPortal kan du nemt og sikkert opkræve husleje fra dine lejere – uanset hvor mange du har. Du opsætter og administrerer dine huslejeopkrævninger på din BoligPortal-profil under 'Huslejehåndtering'.

Du kan enten opkræve husleje med manuel afstemning via bankoverførsel eller opkræve husleje automatisk via Betalingsservice (PBS).

 

Sådan opsætter du huslejeopkrævning på BoligPortal

    1. Gå til 'Huslejehåndtering' på din profil og klik på 'Kom i gang her'
      Klik på Kom i gang her for at starte din huslejeopkrævning.png

    2. Klik på det lejemål på listen, du vil opsætte husleje på, eller opret et nyt på '+ Opret lejemål'
      Opsæt huslejebetaling på BoligPortal.png
      Skal du først oprette et nyt lejemål på BoligPortal, kan du følge denne guide


    3. Vælg lejeforhold i drop-down menuen eller tilføj nyt
      Vælg dit lejeforhold.png
      Lejeforholdet er den eller de lejere, der lejer din bolig og derved skal betale husleje. 

      Har du allerede oprettet en lejer til lejemålet i systemet – fx i forbindelse med lejekontrakten – vil din lejer automatisk fremstå som en valgmulighed. 


    4. Vælg, om du vil opkræve husleje via bankoverførsel eller Betalingsservice
      Vælg betalingsmetode til huslejeopkrævning.png
      Bemærk, at du udelukkende kan vælge Betalingsservice, hvis du i forvejen har en erhvervskonto hos Betalingsservice og har tilknyttet denne til din huslejeopkrævning via BoligPortal. 

      Læs mere om, hvordan du tilknytter Betalingsservice til BoligPortal her

    5. Indtast de pågældende beløb for husleje, forbrug og eventuelle tillægsudgifter

      Feltet 'Husleje' vil som det eneste automatisk være tilføjet i dette step.

      Tilføj nye felter på '+ Tilføj beløb' (fx aconto, leje af p-plads m.fl.)
      Omdøb evt. posteringerne i navnekolonnen
      Slet felter ved at klikke på skraldespands-ikonet
      Se den samlede månedlige husleje inklusiv alle udgifter under 'Total'



    6. Indtast betalingsdatoerne for huslejeopkrævningen


      I feltet 'Hvornår betaler/betalte lejer første gang?' noterer du datoen for første opkrævning.

      Husk at tage højde for, hvis din lejer har indbetalt første måneds husleje i forbindelse med indbetaling af depositum. I dette tilfælde skal du angive næstkommende måned i stedet. 


      Forudbetalt husleje (på fx 3 måneder) bruges til at dække huslejeomkostningerne for de sidste måneder, lejer bor i lejemålet. Det er altså ikke det samme som første måneds husleje, som i stedet typisk indbetales inden indflytning ved indbetaling af depositum. 

      Forudbetalt husleje er derfor først relevant i forbindelse med huslejeopkrævning, når din lejer fraflytter, og du derfor skal stoppe opkrævningen i systemet


    7. Indtast oplysninger på din lejer
      Indtast lejeroplysninger.png
      Har du allerede valgt et lejeforhold i starten af opsætningen, vil disse felter være udfyldt med den pågældende lejers oplysninger. 

      Er der mere end én lejer til lejemålet, kan du altid tilføje flere lejere på knappen '+ Tilføj lejer'


    8. Afslut opsætningen ved at klikke på 'Gem huslejeopsætning'

      Herefter skal du bekræfte dine valg for endeligt at afslutte opsætningen og igangsætte huslejeopkrævningen.

 

 


 

 

Læs også ...

 
Se mere