Hvordan fjerner eller stopper jeg en huslejeopkrævning?

Har du flere spørgsmål? Indsend en anmodning

Ønsker du at annullere eller slette en huslejebetaling – hvad end det er en enkelt opkrævning eller hele huslejeopkrævningen – kan du nemt administrere det inde på det pågældende lejemål. 

I denne guide gennemgår vi

 

Sådan fjerner du en enkelt huslejeopkrævning

Vil du slette en enkelt opkrævning, fx hvis din lejer ikke skal betale for sidste måneds husleje, skal du blot gøre følgende: 

  1. Find det pågældende lejeforhold og gå til betalingsoversigten under lejeren

  2. Gå til den relevante betalingsmåned på listen og klik på de tre prikker ude i siden

  3. Klik på 'Stop betaling'
    Dette stopper hele denne måneds huslejeopkrævning – inklusiv alle tilknyttede betalinger, såsom aconto. 

    Ønsker du kun at fjerne dele af din huslejeopkrævning, fx hvis du giver lejer rabat på sin husleje, men stadig vil opkræve aconto forbrug, skal du i stedet følge denne guide.

Klik på billederne i denne artikel for at forstørre dem

Bemærk: Dette sletter hele den angivne betaling. Hvis du sletter betalingen ved en fejl, eller du fortryder sletningen, er du nødt til at stoppe hele huslejeopkrævningen og starte den igen. Det betyder fx også, at lejer skal godkende betalingsaftalen med MobilePay igen, hvis du opkræver husleje automatisk via MobilePay*.

 

Sådan stopper du alle fremtidige huslejeopkrævninger

Vil du stoppe hele din huslejeopkrævning fuldstændig, så alle fremtidige betalinger slettes, skal du gøre som følgende:

  1. Find det pågældende lejeforhold og gå til betalingsoversigten under lejeren

  2. Klik på 'Stop opkrævning af husleje'

  3. Angiv, hvornår lejer skal betale sin sidste husleje
    Fraflytter lejer fx ved udgangen af september og har betalt én måneds forudbetalt leje ved indflytning, vælger du august som sidste betalingsmåned.


  4. Bekræft ved at klikke på 'Stop opkrævning af husleje'

Når huslejeopkrævningen er stoppet, får du en advisering om dette i en rød bekræftelsesboks med dato for sidste betaling. 

Det er altid muligt at starte huslejeopkrævningen igen ved at klikke på 'Start husleje igen'. I tilfælde af, at lejer har benyttet automatisk huslejebetaling via MobilePay*, skal vedkommende igen skulle tilmelde sig denne service. 

*OBS: Vær opmærksom på, at det ikke længere er muligt at oprette nye betalingsaftaler med MobilePay. Det skyldes ændringer i MobilePays betingelser. Det er kun muligt at bruge MobilePay til automatisk huslejeopkrævning, hvis du har oprettet betalingsaftalen før d. 12. marts 2024. Muligheden for automatisk huslejebetaling via MobilePay ophører helt efter d. 1. december 2024. Kontakt os på b2b@boligportal.dk ved spørgsmål. 

 

 

 

Læs også ...

 
Se mere